Het product wat ik heb gekocht gaat kapot, wat zijn mijn rechten?

U heeft een product gekocht, maar achteraf blijkt dat er iets mis is met het product. Het product werkt bijvoorbeeld niet zoals het zou moeten werken of het product gaat snel na de aankoop alweer kapot. Dit betekent dat het product gebrekkig is, dit noemen we een ondeugdelijk product. Onder een ondeugdelijk product valt een product dat niet compleet is, beschadigd is, kapot is of wanneer u er niet mee kunt doen wat de verkoper u heeft toegezegd.

Bijvoorbeeld een kast die u bij de Ikea heeft gekocht, maar waarvan er een deel ontbreekt.

 

Wat zijn uw rechten?

De wet zegt dat de verkoper verplicht is een ondeugdelijk product te repareren of te vervangen. U heeft hierbij recht op een gratis oplossing waarbij u niet te veel last ondervindt. De verkoper kan u in de tussentijd een product te leen geven zodat u niet te veel last ondervindt van het feit dat uw product gerepareerd moet worden. De verkoper is de persoon, de winkel of de internetwinkel bij wie u het product heeft gekocht. De verkoper in het voorbeeld is de Ikea.

 

Wat als de verkoper het probleem niet oplost?

Voordat u de koopovereenkomst ongedaan kunt maken, dit wordt ook wel ontbinden genoemd, moet de verkoper eerst de kans krijgen de koopovereenkomst toch na te komen.

Dit wordt gedaan door een ingebrekestelling te versturen naar de verkoper door middel van een brief. Deze brief heeft als doel de verkoper nog een laatste kans te geven om het product te vervangen of te repareren. Komt de verkoper ook na een ingebrekestelling de koopovereenkomst niet na, dan kunt u overgaan tot het ontbinden van de koopovereenkomst.

 

Wat is ontbinden en wat is het gevolg van een ontbinding?

U kunt de koopovereenkomst ontbinden indien de verkoper het product niet kan of wil vervangen of repareren en de verkoper de tijd heeft gekregen om het product te vervangen of te repareren maar het probleem niet opgelost wordt. Daarnaast kunt u de koopovereenkomst ook ontbinden indien de verkoper het product meerdere keren heeft gerepareerd, maar het probleem blijft optreden.

Voor het ontbinden van een koopovereenkomst schrijft u een brief naar de verkoper met de informatie dat u de koopovereenkomst wilt ontbinden. Na deze ontbinding bent u verplicht het product terug te geven aan de verkoper. Hierna hoort u uw geld terug te krijgen. Het kan voorkomen dat de verkoper u een tegoedbon aanbiedt. Wettelijk gezien heeft u recht op uw geld, u kan dit aanbod dus weigeren. Let op, ontbinden is alleen mogelijk als de verkoper in gebreke is gesteld.

 

Bewijslast

Wanneer het product binnen 1 jaar na uw aankoop kapot is gegaan dan ligt de bewijslast bij de verkoper. Dit betekent dat de verkoper zal moeten bewijzen dat het niet zijn fout is dat het product ondeugdelijk is. Als er al 1 jaar is verstreken voordat het product kapot gaat, dan ligt de bewijslast bij u zelf. U zal moeten bewijzen dat het product niet kapot is door uw toedoen. Als u dit niet kunt heeft u geen recht op reparatie of vervanging van het product.

Indien u het product vóór 27 april 2022 heeft gekocht geldt er een ander termijn. Indien het product binnen 6 maanden kapot gaat ligt de bewijslast bij de verkoper. Als het product daarentegen na 6 maanden kapot is gegaan dan ligt de bewijslast bij uzelf. U moet dan kunnen aantonen dat het niet uw schuld is dat het product kapot is. De wettelijke termijn voor producten die vóór 27 april 2022 zijn gekocht is 6 maanden in plaats van 1 jaar.

In Nederland kennen we geen wettelijke garantie. U moet dit meer zien als een soort omgekeerde bewijslast op basis van een non-conformiteit. Wij kennen geen wettelijke garantie omdat het ene product langer mee gaat dan het andere product. Als de 6 of 12 maanden voorbij zijn, betekent dit niet dat u geen garantie meer heeft. De bewijslast ligt alleen bij uzelf.

 

Heb jij een product gekocht wat gebrekkig is maar de verkoper stelt zich op het standpunt dat u geen garantie (meer) heeft?

Neem dan snel contact met ons op en wij kijken met je mee.