Oprecht betrokken
Ze voelt zich oprecht betrokken bij haar cliënten. ‘Voor mij spreekt dat voor zich. Even een app-je sturen met ‘succes zo meteen’ vlak voordat iemand een moeilijke bespreking ingaat. Maar ook ’s avonds de telefoon opnemen, als mensen omhoog zitten. Ik probeer me altijd in de situatie van mijn cliënt te verplaatsen. Niet als de advocaat die boven zijn cliënt staat, ik wil juist openstaan voor meningen en kritiek. Samen optrekken, en daarvoor probeer ik me ook zo op te stellen dat de cliënt zich geborgen voelt. Het blijft een zakelijke relatie, maar het gaat wel om echte mensen met echte problemen.”
Beide perspectieven
Ze is gespecialiseerd in arbeidsrecht en zakelijke geschillen: “Voor werkgevers en werknemers, maar ook als een woningbouw- en huurdersvereniging een conflict hebben. In gesprekken stuur ik er altijd op aan dat ik echt weet wat er speelt en waar mensen naar op zoek zijn. De meeste mensen willen geen gelijk, maar een oplossing – en daar niet te veel voor betalen. Je verdiepen in beide perspectieven is vanzelfsprekend in de mediation, maar ook in de advocatuur is het altijd mijn uitgangspunt. Het belang van de client kan gediend zijn met een goed gesprek met de tegenpartij.”
Escalatie voorkomen
Ze geeft het voorbeeld van een werknemer die na 20 jaar dienstverband weg moet. De werkgever wil het sociaal plan niet op hem van toepassing verklaren. “Dan kan ik een brief sturen als zijn advocaat, maar dan escaleert het direct. Liever adviseer ik eerst hoe hij moet handelen, wat hij moet aangeven om te krijgen wat hij wil. Daar gaat het om.” Werkgevers komen vaak binnen met de houding ‘hij gaat eruit, maar zonder vergoeding!’ Ik hou ze dan voor dat die ene negatieve werknemer die niet wil vertrekken, de afdeling en het hele bedrijf kan schaden. Dat kost meer dan die ontslagvergoeding.”
Alternatieve oplossing
De beste oplossing vereist soms ook creativiteit: “Neem een part-time werknemer die als vervanging tijdelijk full-time werkt. Hij beroept zich daarna op het ‘rechtsvermoeden arbeidsomvang’, ofwel het recht om meer uren te blijven werken. De werkgever komt bij mij omdat hij dat niet kan betalen maar het is ook te duur om afscheid te nemen. Daar kun je hard in gaan, maar dat kun je verliezen. Dan zoek je verder: door een vaststellingsovereenkomst aan te bieden voor de extra uren, krijgt de werknemer voor deze uren recht op een ww-uitkering. Een alternatief dat voor beiden kan werken.”
Ander juridisch kader
Een ander juridisch kader kan zo een oplossing bieden voor een probleem dat vanuit beide perspectieven muurvast zat. “Het alternatief in dit soort situaties is procederen, en dat wil ook de werknemer niet. Een van beide partijen verliest altijd, soms allebei, en iemand draait voor hoge advocaatkosten op. Het is ook niet te voorspellen of een rechter meegaat met jouw standpunt en dat risico leg ik cliënten ook altijd duidelijk voor. De advocatuur hoeft echt niet om rechtszaken te draaien. Het gaat om de vraag binnen welke juridische kaders je een oplossing kunt bereiken.”
Transparant
Ze heeft zelf een vrij duidelijk beeld waarom mensen bij haar terecht komen: “Omdat ze zelf geen mogelijkheden meer zien. Ik heb als jurist door de jaren heen wel een trackrecord opgebouwd in dit opzicht: ik ga door tot er een oplossing is. Die bovendien zo goedkoop mogelijk is voor mijn cliënt. In tegenstelling tot collega’s heb ik dan ook nooit discussie met cliënten over declaraties: ik ben vanaf het begin duidelijk en transparant over kosten. Mensen kunnen zelf vooraf kiezen voor een vast tarief en dan nog bekijk ik dat in redelijkheid. Zeker als er na twee gesprekken al een oplossing ligt.”
Respect en begrip
Ze relativeert ook graag. “Niemand is geïnteresseerd in de hoeveelheid arresten die ik heb gelezen als jurist. Natuurlijk is dat belangrijk om mijn werk goed te doen, maar hun echte vraag is: hoe kom ik van dit personeelslid af? Of: hoe kan ik zo snel mogelijk aan mijn geld komen? Daar gaat het om.” Het verbaast haar nog steeds als mensen uitspreken het te waarderen dat ze zo snel actie onderneemt. “Als mensen bij mij komen hebben ze een probleem. Daar moet je respect voor hebben en begrijpen dat dat probleem voor hun een heel groot probleem is. Daar hoort bij dat je snel reageert.”
Kippenvel
In haar jarenlange ervaring als mediator en jurist heeft ze allerlei soorten vragen voorbij zien komen. Toch is elke zaak en elke oplossing anders. “Waar ik het voor doe is toch altijd weer die oplossing. Natuurlijk is het fijn om een spannende rechtszaak te winnen, zeker als je dan te horen krijgt ‘we hebben gewonnen dankzij jouw manier van procederen.’ Maar de uitspraak die me altijd is bijgebleven, kwam na de mediation van een groep collega’s die al 10 jaar in een ernstig conflict waren: ‘Alles is beter geworden dan het was daarvoor.’ Daar krijg ik nog steeds kippenvel van.”