Ik heb een tweedehandsauto gekocht bij een garage en na twee maanden kwam ik erachter dat de auto gebreken had. Wat nu? Kun je de auto terugbrengen en het aankoopbedrag terugkrijgen? Moet de verkoper de reparatiekosten betalen? Kun je de auto inruilen voor een andere auto?

Het kan natuurlijk altijd gebeuren. Je koopt een mooie tweedehandsauto en na een paar weken gebruik, doen er zich gebreken voor. Het belangrijkste is, dat je direct de verkoper bericht dat je op de gebreken bent gestuit. Er geldt namelijk een klachtplicht voor de koper. Hierbij wordt een termijn van 2 maanden gehanteerd. Een verkoper zal doorgaans vragen of je langskomt met de auto zodat hij deze kan zien en uitlezen. Vervolgens zal het duidelijk worden wat er mis is met de auto en hoeveel de reparatie gaat kosten.

Wat als de verkoper deze kosten niet wil betalen? Hij geeft bijvoorbeeld aan dat er geen garantie zit op de auto of hij stelt dat hij deze gebreken niet kende of niet hoefde te kennen. Moet u nu zelf de kosten dragen?

In beginsel niet. Als er sprake is van een consumentenkoop (een consument die een product koopt bij een bedrijf) dan heeft de consument bescherming op grond van de wet. Een consument mag verwachten dat als hij een product koopt deze conform de gewerkte verwachtingen functioneert. Doet het product dat niet, is er sprake van non-conformiteit.

Het gaat erom dat het afgeleverde product voldoet aan de koopovereenkomst. Welke verwachtingen mag een consument dan hebben? Dit hangt af van de omstandigheden van het geval. In beginsel gaat het erom dat het product geschikt is voor normaal gebruik.

U schrijft een ingebrekestelling en vordert nakoming van de overeenkomst. Als het product niet geschikt (meer) is, kan de consument herstel vorderen. Is herstel geen redelijk voorstel omdat dit bijvoorbeeld niet meer mogelijk is, dan is vervanging een betere oplossing.

Weigert de verkoper hieraan mee te werken? Dan heeft u in beginsel het recht om de koopovereenkomst te ontbinden en de koopprijs terug te vorderen en de gekochte auto terug in te leveren.

Heeft u een product gekocht en voldoet het niet aan de overeenkomst? Wij kijken graag met u mee naar een oplossing.

Heb je vragen over dit onderwerp of zit je met een probleem rondom dit probleem? Aarzel dan niet en neem contact met ons op.

janne.koole@faireadvocatuur.nl
076 – 850 18 21